Sociala medier ett viktigt vapen i propagandakriget
Många
menar att den arabiska våren 2011 aldrig hade kommit till stånd utan
sociala medier. Därför har den arabiska våren kallats
"Facebookrevolutionen" eller "Twitterrevolutionen".
Via
de sociala medierna kom människor i Egypten, Tunisien, Libyen och Jemen
i kontakt med varandra. Där kunde de uttrycka sitt missnöje med hög
arbetslöshet, fattigdom, polisiärt och militärt våld och allmänt
politiskt förtryck. Men är det sant att upproret bara var de sociala
mediernas förtjänst?
Det man kan säga är att det inte var de sociala medierna som grundlade revolutionen.
Den tändande gnistan var den förtvivlade grönsakshandlaren i Tunisien
som satte eld på sig själv när myndigheterna förbjöd honom att sälja
sin frukt.
En av dem
som förnekar att det var de sociala medierna som skapade den arabiska
våren är Mariam Kirollos, en ung egyptisk intellektuell och aktivist.
Det är en myt, säger hon. "Det var ett folkligt uppror, inte några
digitala demonstrationer. Jag vet för jag var där".
Man
ska tro henne. Ändå skulle aldrig ett folkligt uppror ha kommit till
och utvecklats så effektivt och målmedvetet om de ledande revoltörerna
inte hade kunnat förmedla sitt budskap och sina bilder via sociala
medier som Twitter, Facebook och mobiler – och nå så många.
Man
ska dock ha i minnet att över 30 procent av den vuxna befolkningen i
vissa av de här länderna var analfabeter. Väldigt få hade tillgång till
internet och mobiler. Däremot var de desperata över det grymma förtryck
de levde under.
Någon yttrandefrihet fanns inte. Med hjälp av statskontrollerade medier fick folket bara veta det diktatorerna ville ha ut.
Folk
var trötta på arbetslöshet, fattigdom, att de aldrig kunde äta sig
mätta, på polisens brutala metoder och på det allmänna förtrycket. Det
fanns grogrund för en revolution och internet blev ett av flera
instrument som förde ut budskapet att de förtryckta inte var ensamma.
Under
den arabiska våren introducerades sociala medier som ett helt nytt
verktyg i den psykologiska krigföringen. Ser vi på blodbadet i Gaza i
dag och den Islamiska Statens (IS) våldsamma framfart i Irak, så är
sociala medier det absolut viktigaste medlet i kampen om
informationsövertaget. Kriget mellan Israel och Hamas i Gaza har
(givetvis vid sidan av traditionella medier) kommunicerats över världen
med hjälp av hashtaggar på Twitter.
Både palestinier och Israel har med stor framgång använt sig av Twitter i sin propaganda. Mest framgångsrika har palestinierna varit. Deras mest använda hashtag heter #gazaunderattack. Under juli månad användes den för 4,5 miljoner twitterinlägg.
Israels mest
använda hashtag heter #israelunderfire. Den har använts i cirka 212 000
twitterinlägg, alltså försvinnande lite jämfört med sin palestinska
motsvarighet. Palestinierna har hittills vunnit propagandakriget om
världsopinionen. Betyder det att palestinierna även vinner kriget på
marken och i luften. Nej.
Visst
har omvärlden gråtit över fasansfulla bilder på slaktade palestinska
barn, på vuxna skadade till oigenkännlighet och på den totala förödelse
som Israels bomber har förorsakat i Gaza. På min egen blogg har jag
lagt ut många dramatiska bilder från Gaza hämtade från just
#gazaunderattack. Är bilderna äkta? Jag vet inte. Kanske. Förmodligen.
Men man ska komma ihåg en sak.
Krigets första offer är alltid sanningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar